100-neliö (3×3)

Harjoitellaan:  Päässälaskua: yhteen- ja vähennyslaskut

Tarvitaan

  • 1-2 pelaajaa
  • kynä ja ruutupaperia
  • piirrä 3×3 ruudukko

Pelin tarkoitus

Pelin tarkoitus on tehdä maaginen neliö, jonka kaikkien rivien, sarakkeiden ja diagonaalien summa on juhlavuoden kunniaksi pyöreä 100.

Peli etenee kolmessa vaiheessa

Vaihe 1: Täytetään ylin rivi numeroilla

  • Aloittaja valitaan kivi-sakset-paperi -menetelmällä.
  • Ensimmäinen pelaaja kirjoittaa ruudukon vasempaan yläkulmaan haluamansa numeron.
  • Toinen pelaaja kirjoittaa haluamansa numeron viereiseen ruutuun.
  • Ensimmäinen pelaaja kirjoittaa haluamansa numeron kolmanteen ruutuun.
  • Rivin numeroiden summan on oltava 100.
  • Jos rivin numeroiden summa ei ole 100, niin peli loppui tähän ja molemmat pelaajat menettävät kolme pistettä.

Vaihe 2: Täytetään loput ruudut numeroilla

  • Pelaajat sijoittavat haluamiansa numeroita vuorotellen haluamiinsa ruutuihin.
  • Kun rivi, sarake tai diagonaali täyttyy, niin lasketaan niiden summat.
  • Jos summa on eri kuin 100, niin peli loppui tähän ja molemmat pelaajat menettävät kaksi pistettä.

Vaihe 3: Tarkistetaan ruudukko

  • Täytetty ruudukko annetaan ulkopuoliselle tarkistajalle.
  • Tarkistaja laskien varmistaa, että kaikkien rivien, sarakkeiden ja diagonaalien summa on 100.
  • Jos kaikki on oikein, niin molemmat pelaajat saavat kolme pistettä.
  • Jos jossakin on virhe, niin molemmat pelaajat menettävät yhden pisteen.
  • Tarkistaja saa vaivan palkaksi yhden pisteen.

Helpompia variaatioita

  • Maagisen luvun ei tarvitse olla 100.
  • Käytetään vain tiettyjä numeroita
    •  esim: väli 1-10 tai 20-40

Vaikeampia variaatioita

  • Aloitusnumero arvotaan.
  • Arvotaan ruutu, johon aloitusnumero sijoitetaan.
  • Samaa numeroa ei saa käyttää uudestaan.
  • Ei tehdä vaihetta 1 eli heti voi laittaa numeroita mihin haluaa.
  • Kilpailu:
    • Arvotaan aloitusnumero ja aloitusruutu.
    • Kilpailijat ratkovat omia ruudukoitaan.
    • Kun kilpailija saa ruudukkonsa valmiiksi hän huutaa hep ja hänen ruudukkonsa tarkistetaan. Jos ruudukossa ei ole virhettä, niin hän voittaa. Jos ruudukossa on virhe, niin tarkistetaan seuraavaksi huutaneen ruudukko.

Ratkaisuohjeita

cb c + (a + b) ca
c − (ab) c c + (ab)
c + a c − (a + b) c + b
  • vielä ainakin kolme ratkaisumallia: a1, a2, a3

Lisätietoja

Mainokset