Aloita oma kerho

Tältä sivulta löydät ohjeet matikkakerhon aloittamiseen ja pyörittämiseen.

Käynnistäminen

Tärkein voimavara on reippaat vanhemmat, joilla on kiinnostusta, aikaa ja energiaa panna toimeksi.

Tehtäviä käynnistämisvaiheessa

  • Vanhemmat päättävät, että kerho toteutetaan.
  • Vanhemmat hahmottelevat kerhon opetussuunnitelman.
  • Vanhemmat sopivat rehtorin kanssa kerhon toteuttamisesta
    • Aika ja paikka
    • Käytännön järjestelyt: mm. oven avaus, käyttäjätunnukset
    • Turvallisuusohjeistus
  • Vanhemmat sopivat kuka /ketkä vetävät kerhon seuraavat tunnit.
  • Vanhemmat laativat kutsun ja pyytävät luokanvalvojaa antamaan sen oppilaille.

Seuraavan tunnin valmistelu

  • Tunteja ei kannata valmistella liian aikaisin eikä liian pitkään. Parempi suunnitella vähemmän ja toteuttaa enemmän.
  • Päätä mitä asioita tunnilla käydään läpi ja mitä harjoituksia tehdään
    • Yksi ”asia” per kerta riittää. Toki voi pitää pelkän laskuharjoitustunnin.
    • Parempi kun tekemisiä voi tehdä samoilla asetuksilla koko tunnin
      • Ei kannata vaihdella ryhmien kokoonpanoja kesken tunnin.
      • Ei kannata vaihtaa peliä, parempi pelata samaa/saman tyyppistä peliä pidempään. Kannattaa varautua myös vaikeamman variaation antamiseen edistyneille.
    • Laadi esitys
    • Laadi / kerää tunnilla tarvittavat ja kotiin annettavat tehtäväpaperit.
      • Kannattaa teettää tehtäviä tietystä asiasta esim. kymmenylitysten harjoittelu yhteenlaskussa eikä yhteen syssyyn yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuharjoituksia.
  • Tarjoa välipala: omena tai pari.

Pointteja, joita voi pohdiskella. Mutta ei kannata jumittautua tähänkään.  Pääasia on, että homma lähtee liikkeelle.

  • Arjen matematiikka vs. puhdas matematiikka: linkki
  • Koulumatematiikka vs. matemaattinen tajunnan laajentaminen: linkki
  • Nopeus vs. erilaiset ratkaisutavat.

Hyviä (?) pointteja, jotka voivat ohjata sisältöä ja tyyliä.

  • Aritmetiikan perusteet kannattanee opetella läpikotaisin ennen matikkatemppujen harjoittelua.
  • Temppuja jos opetellaan, niin kannattaa käydä läpi miksi temppu toimii.
  • Jos opetellaan pelkkiä temppuja, niin näistä ”taidoista” muodostuva rakenne on kuin korttitalo, jonka varaan ei voi rakentaa laadukasta matemaattista ajattelua.
  • Esim: ihan kiva temppu on osata kertoa mikä tahansa kaksinumeroinen luku yhdellätoista:  lasket luvun numerot yhteen ja tuikkaat summan numeroiden väliin: eli 23 x 11 =  2 (2+3) 3 = 253.
  • Parempi tapa on laske hajottamalla:  23 x 11 = 23 x 10 + 23 = 230 + 23 = 253.
  • Jälkimmäinen on parempi tapa, koska samalla menetelmällä voi laskea 23 x 12, 23 x 13 jne

Välineitä

Minitaulutussisetti (15x)

  • minitussitaulu (askarrellen A4 sileäpintaisesta rengaskansiosta, leikkaussauman paikkaus ilmastointiteipillä)
  • taulutusseja (säästä korkit)
  • rätit
  • säilytys (kenkä-)laatikossa
  • lopuksi
    • kiertäkää tussien tulpat tiukasti kiinni
    • pyyhkikää taulut puhtaiksi

Henk.koht. välineet (15x)

  • pakastepussi
  • A5 ruutuvihko
  • kirkkaat vihkonsuojakannet + Matikkaleijonat-logo kontaktimuovilla sisäpuolelle
  • viivain
  • pyyhekumi (mallia noppa)
Mainokset